:: 7 april 2017 ::
NudgeLab voor
deelnemende NudgeTeams
:: 15 mei 2017 ::
Deadline indiening definitieve NudgeAanpak
:: 15 juni 2017 ::
3x toekenning subsidie €10.000 voor uitvoering kansrijke NudgePilots
:: November 2018 ::
Uitreiking finale NudgePrijs €15.000
beste OntwikkelNudge
:: Uit de employability-impasse ::
Hoe kan gedragswetenschap worden ingezet om gedragsverandering gericht op leren en ontwikkelen te stimuleren? Welke concrete OntwikkelNudges kunnen werken en waarom?
Onze NudgeChallenge richt zich op het stimuleren van kennisontwikkeling over de bijdrage van Nudging aan de ontwikkeling van werkenden in de context van organisaties. Centraal daarbij staat de verbinding tussen wetenschap, praktijk en beleid. Tijdens het OmkeerEvent op 15 juni 2017 ontvingen drie NudgeTeams met het meest interessante en best onderbouwde ontwerp voor een OntwikkelNudge een subsidie van €10.000 als co-finaniering om hun voorstel om te zetten in een NudgePilot. Deze NudgePilot omvat het daadwerkelijk verrichten van een OntwikkelNudge, een effectmeting en het goed beschrijven van de resultaten en inzichten.
De drie winnende teams die de pilot uitvoeren zijn:
– NudgeTeam Fontys Hogeschool
– NudgeTeam Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam en Gemeente Zutphen
– NudgeTeam UWV
Het team dat na uitvoering van de pilot de Nudge Eindprijs heeft gewonnen is:
* NudgeTeam UWV *
Lees in het bericht hieronder waarom juist deze OntwikkelNudge de eindprijs van € 15.000,- ontving.
Administratief medewerker? Je kunt beter iets anders gaan doen Administratief medewerkers zonder baan zitten in zwaar weer. Hun baan verdwijnt door digitalisering. Het UWV onderzocht hoe je deze groep mensen het juiste zetje in de rug kan geven iets anders te gaan doen. Artikel uit het Algemeen Dagblad van 10 december 2018. TweetShareShare Op 23 november 2018 werd tijdens de Middag van het Ontwikkelgedrag de winnaar van de NudgeChallenge aangewezen: Team UWV ontving uit handen van Marise Born (bestuursvoorzitter van de NSvP) de NudgeEindprijs van € 15.000. Hoe stimuleer je leren en ontwikkelen voor werkenden en werkzoekenden? Welke OntwikkelNudges kunnen daarbij helpen en waarom? TweetShareShare Een team van Fontys Hogescholen wil docenten stimuleren om kennis op het gebied van mediawijsheid onderling te delen. Dit is belangrijk om de kloof tussen onderwijs en de belevingswereld van de studenten te verkleinen. Het is van belang dat docenten onderling hun visies, kennis, ideeën en ervaringen delen. Met een gedragsgerichte aanpak werd gekeken wat het delen van kennis in de weg staat, hoe dit makkelijker en aantrekkelijk kan worden gemaakt en welke rol een digitaal platform daarin kan spelen. TweetShareShare Het team van de gemeente Zutphen, Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam ging aan de slag met het stimuleren van (informeel) leren (in nudgingtermen: het gewenste gedrag), waarbij alle medewerkers van de gemeente worden betrokken. Het exploreren van de context van het gedrag ging via open-interviews met de gemeentemedewerkers. Op basis van deze interviews werden vier cognitieve biases in kaart gebracht. Om deze belemmeringen te verminderen en het gewenste gedrag te stimuleren, ontwikkelden ze een OntwikkelNudge. TweetShareShare Een groep gedreven medewerkers van het UWV onderzocht een gedragsgerichte benadering om een goede match op de arbeidsmarkt en daarmee de kansen voor werkzoekenden te vergroten. Met name werkzoekenden van boven de 45 jaar met een opleiding op MBO-niveau in de administratieve sector hebben moeite een baan te vinden. Door de teleurstelling als gevolg van afwijzingen ontstaat een negatieve stereotypering waarin de werkzoekende zichzelf als “te oud” bestempelt. In een eerste fase heeft… 3 NudgeTeams ontvingen pilotprijs á € 10.000 om hun NudgePilot verder uit te werken. De winnende teams zijn: Fontys Hogeschool; UWV; Gemeente Zutphen – Universiteit Utrecht – Erasmus Universiteit. TweetShareShare Ben je benieuwd waar de NudgeTeams zich mee bezighouden, en wat voor soort nudges zij zullen toepassen? TweetShareShare
UWV denktank onderzocht hoe je werkzoekenden het juiste zetje in de rug kan geven
10 december 2018
OntwikkelNudge van Team UWV winnaar NudgeEindprijs
23 november 2018
Gedragsgerichte aanpak door docenten voor docenten
20 november 2018
OntwikkelNudge om kennis van buiten naar binnen te halen
15 november 2018
Waardevolle gedragsinzichten voor goede match op de arbeidsmarkt
9 november 2018
Winnaars NudgePilotprijzen bekend!
15 juni 2017
Analyse inzendingen NudgeChallenge
10 mei 2017
:: Deelnemende NudgeTeams ::
-
Universiteit Utrecht + IKEA
-
SistersChange + VolkerWessels Telecom
-
UWV
-
Gemeente Schagen
-
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen + Bruil
-
Ormit + BeddrX
-
Universiteit Utrecht + Gemeente Zutphen
-
TU/e + Hulshof Career + Teamup2Excel
-
Thomas & Charles + T-Mobile + Q42
-
STOOF + ABU
-
Upstream Consulting
-
Fontys Hogeschool
:: Schets van ontwikkeluitdagingen ::
-
Animo voor het volgen van trainingen
-
Mobiliseren van inzetbaarheid
-
Bevorderen van leren via portaal
-
Positief stimuleren van (interne) mobiliteit
-
Triggeren tot gewenste gedragingen bij zware fysieke belasting
-
Vergroten learning agility bij medewerkers
-
Vergroten van het netwerkpotentieel en zelflerend vermogen
-
Vergroten leereffect van training
-
Aan de slag gaan met interesses
-
Stimuleren van scholing richting kansberoep
-
Meer gebruik maken mobiliteitsaanbod werkgever
-
Gedragsbeïnvloeding via technologie