Maakplaats 021 fellowship

Content section

Winnaar SkiLLLsChallenge 2017

Indieners

Sacha van Tongeren – Openbare Bibliotheek Amsterdam
Karien Vermeulen – Waag Society
Monique Pijls – Hogeschool van Amsterdam
maakplaats021.nl


Aanpak

Leren door te maken, dat is het principe waar het programma ‘Maakplaats 021’ op inzet. Openbare Bibliotheek Amsterdam, Waag Society, Pakhuis de Zwijger en de Hogeschool van Amsterdam gaan de komende jaren in verschillende wijken in Amsterdam gezamenlijk makerspaces (maakplaatsen) realiseren met een educatief programma. Gewerkt wordt aan ‘ecosystemen in buurten’ waarbij ieder kind in Amsterdam de kans moet krijgen de vaardigheden te ontwikkelen die passen bij deze tijd. Uniek is de verbinding tussen het binnenschoolse en buitenschoolse educatieve aanbod.

Het is onmogelijk om de 21e eeuwse leerlingen te onderwijzen als je zelf niet in deze eeuw geleerd hebt. Daarom worden docenten gedurende een bepaalde tijd als ‘fellow’ aan de maakplaatsen gekoppeld. Zij specialiseren zich in ‘maakonderwijs’ en 21st century skills. Deze docenten besteden een vast aantal uitgeroosterde dagen per schooljaar aan zowel scholing als materiaal- en lesontwikkeling.


Looptijd

Juni 2017 t/m december 2018


Meer informatie

Klik hier voor het hele projectplan.


 

Tijdlijn

Op weg naar een brede ontwikkelcultuur

15 april 2019
Op weg naar een brede ontwikkelcultuur

“Met veel plezier kijken we terug op de pilot van een trainingstraject dat we aanbieden aan Amsterdamse leraren vanuit het programma Maakplaats 021. We hopen dat uit dit verslag het enthousiasme en de overtuiging spreekt waarmee we dit programma zijn gestart en ook in de komende jaren willen doorzetten.” Het volledige (inhoudelijke)…

Lees meer

Drie leraren over integreren van maakonderwijs in het lespakket op school

22 oktober 2018
Drie leraren over integreren van maakonderwijs in het lespakket op school

“Bij maakonderwijs krijg je een probleemstelling, waarbij er meer dan één oplossing bestaat. En jíj mag jouw oplossing bedenken.” “Als kinderen van jongs af aan al leren maken, leren deze eerder om hun eigen ideeën te ontdekken én ze vorm te geven.” Interview met drie leraren van de Regenboog Montessorischool en de ASVO-school (beiden uit Amsterdam) over hun ervaring met maken en het verloop van een les in digitale fabricage. TweetShareShare

Lees meer

Vier leraren over Maakplaats 021 Fellowship, digitale fabricage en maakonderwijs

28 augustus 2018
Vier leraren over Maakplaats 021 Fellowship, digitale fabricage en maakonderwijs

Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut GAK is door Waag een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen aan de slag te gaan. Interview met twee leraren duo’s over hun ervaring met maken en het verloop van een les in digitale fabricage. TweetShareShare

Lees meer

Leren en creativiteit: de rommelige kluwen theorie

30 juli 2018
Leren en creativiteit: de rommelige kluwen theorie

Wat is ‘maken’ en hoe kun je dat leren? Hoe ga je om met groepen, wat voor technieken sluiten bij hen aan als coach? Astrid Poot, creatief directeur bij Familie van Fonk en mede-oprichter van Lekkersamenklooien, gaf de Maakplaats-coaches een training over creativiteit, leren en maken. Het blog verscheen op www.lekkersamenklooien.nl. TweetShareShare

Lees meer

Samen iets maken dat werkt of zou kunnen werken

18 april 2018
Samen iets maken dat werkt of zou kunnen werken

Gastblog op MakerEducation.nl, geschreven door Maakplaats 021-fellows Suzanne van Lier en Joke de Hoogh van Montessorischool de Regenboog Amsterdam Zuidoost. “En wat levert het veel op: maken, plakken, lijmen, opnieuw maken, bevestigen, losmaken, mislukken, proberen, veranderen, verbeteren en weer proberen.” TweetShareShare

Lees meer

De verbindende kracht tussen denken en doen

22 februari 2018

Wat hebben architecten en kleuters gemeen? Ze zijn allebei goed in spelenderwijs uitproberen, het snel bouwen van prototypes en efficiënt samenwerken. Lees het blog: “De verbindende kracht tussen denken en doen” van De Waag Society. TweetShareShare

Lees meer

Fellowship programma gelanceerd

7 februari 2018
Fellowship programma gelanceerd

Vandaag werd het Maakplaats 021 Fellowship gelanceerd in de Waag. Twintig leraren gaan tijdens 2 trainingsdagen aan de slag met digitale fabricage, om die kennis vervolgens over te dragen aan hun eigen klas. TweetShareShare

Lees meer

Volg Maakplaats 021 op Insta

23 januari 2018
Volg Maakplaats 021 op Insta

De speelkamer in de OBA waar jongens en meisjes zélf kunnen ontwerpen, bouwen en aan de slag gaan met nieuwe technologieën kun je ook volgen via instagram. Kijk hier! TweetShareShare

Lees meer

Enthousiaste docenten onmisbaar voor techneuten van morgen

1 december 2017
Enthousiaste docenten onmisbaar voor techneuten van morgen

“De 21e eeuw met al zijn digitalisering en technologisch vernuft is al een flink eind op streek, maar het reguliere onderwijs haakt daar nog veel te weinig op aan. Zeker scholen in achterstandsbuurten.” Lees het interview met Sacha van Tongeren in ons Kenniscentrum. TweetShareShare

Lees meer

Gezocht: docenten voor Maakplaats 021 fellowship

30 augustus 2017
Gezocht: docenten voor Maakplaats 021 fellowship

Goed nieuws voor docenten: dit najaar start een bijzonder trainingsprogramma, het Maakplaats 021 fellowship. In de training ervaar je zelf hoe het is om te creëren, en kinderen te begeleiden in dit proces. Aanmelden kan nu! TweetShareShare

Lees meer

Lectoraat onderzoekt effectiviteit van leren in maakplaatsen

31 juli 2017

Vanuit het lectoraat Didaktiek van de Bètavakken aan de Hogeschool van Amsterdam leidt Monique Pijls het onderzoek naar de effectiviteit van leren in de maakplaatsen. De bedoeling van het onderzoek is om een beter beeld te krijgen bij het fenomeen ‘maken’. Een belangrijk aspect van maken is bijvoorbeeld dat het meestal niet in één keer goed gaat – mislukken hoort er helemaal bij. Het is zelf maar de vraag of je dat mislukken zou moeten noemen. TweetShareShare

Lees meer

Nieuwsgierige kinderen leren meer

25 juli 2017
Nieuwsgierige kinderen leren meer

Maken om het maken is superleuk en leerzaam. Maar er zijn ook leraren die maak-activiteiten inzetten voor andere onderwijsdoelen. Waarom doen ze dat? En hoe? Werkt dat goed? (Een column uit Vives). TweetShareShare

Lees meer

Skills film: de winnende initiatieven!

26 juni 2017
Skills film: de winnende initiatieven!

Vlot filmpje met de winnende initiatieven van de SkiLLLsChallenge 2017 tijdens het OmkeerEvent. TweetShareShare

Lees meer

Radiouitzending met winnaars challenge

19 juni 2017
Radiouitzending met winnaars challenge

In het programma People Power op New Business Radio gingen de winnaars van de SkiLLLsChallenge en Sonia Sjollema van de NSvP in gesprek over jongeren en de arbeidsmarkt van de toekomst. Hier kun je de uitzending terug luisteren. TweetShareShare

Lees meer

Winnaars SkiLLLsChallenge bekend!

15 juni 2017
Winnaars SkiLLLsChallenge bekend!

Op 15 juni 2017 werd tijdens het OmkeerEvent in de Metaal Kathedraal bekend wie de geldprijzen voor de SkiLLLsChallenge in de wacht slepen. Twee juryprijzen en één publieksprijs gingen naar…. TweetShareShare

Lees meer

Prijs in de wacht gesleept!

15 juni 2017
Prijs in de wacht gesleept!

Prijs gewonnen: dat deel je natuurlijk op facebook! “We hebben de prijs gewonnen voor ons plan om een Maakplaats 021 Fellowship te starten; hiermee kunnen we leraren uit de buurt de tijd en de ruimte bieden om zich – in onze maakplaatsen – te verdiepen in 21st century skills en maakonderwijs.” TweetShareShare

Lees meer

Pitchfilm Maakplaats 021

12 juni 2017
Pitchfilm Maakplaats 021

Leren door te maken, dat is het principe waar het programma ‘Maakplaats 021’ op inzet. Samen met scholen in Amsterdam zetten de initiatiefnemers een programma op voor docenten om zich te specialiseren in ‘maakonderwijs’, digitale fabricage en 21st century skills. TweetShareShare

Lees meer