De wereld van werken en leren verandert snel. Het volgen van een opleiding vandaag biedt jongeren geen garantie dat het beroep waarvoor zij worden opgeleid straks nog bestaat. Bovendien zullen er ook nieuwe banen ontstaan waarvan wij nu geen weet hebben en waarvoor wij dus ook moeilijk kunnen opleiden. Steeds vaker gaat het over het belang van 21e-eeuwse vaardigheden die aankomende werkenden minder kwetsbaar zouden maken voor de flexibele wijze waarop werk zich ontwikkelt.

En toch blijft het onduidelijk wat die toekomst vaardigheden precies inhouden, hoe je ze kunt leren en waar je deze opdoet.
Op 14 februari vond het Love To Learn symposium plaats, in een samenwerking tussen Instituut Gak, het NIAS en de  NSvP, waarin deze onderwerpen besproken werden. Tijdens dit Valentijns symposium zijn de volgende vragen aan bod gekomen:

  • Hoe kunnen we jongeren voorbereiden op een dynamische arbeidsmarkt?
  • Welke vaardigheden moeten jongeren en werkenden ontwikkelen om bij te blijven tijdens hun loopbaan?
  • Hoe leiden we op voor nog niet bestaande beroepen?

Tijdens het symposium leidde Véronique Timmerhuis, algemeen secretaris en directeur van de SER de achtergrond van de huidige Skills discussie in.
Juliette Walma van de Molen , hoogleraar Universiteit Twente, maakte duidelijk welke denkvaardigheden, houdingen, motivaties en zelfbeelden ten grondslag liggen aan een Leven lang Leren.
Paul Kirschner, hoogleraar Open Universiteit, legde de nadruk op digitale geletterdheid en informatiemanagement als basis voor leren en blijven leren via internet.
(De presentaties zijn te downloaden via bovenstaande linkjes).

Dit symposium was tevens de lancering van de Skillls-Challenge waarin Instituut Gak en NSvP diverse partijen uitdagen om te laten zien welke belangrijke nieuwe toekomstvaardigheden jongeren nodig hebben en hoe ze die kunnen ontwikkelen.

logo-nsvp-alleen-puntjes

Lees hier een artikel van wetenschappers Juliette Walma van der Molen en Paul A. Kirschner die zich buigen over de vraag ‘Hoe moeten we jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst?’

Klik hier voor een artikel met vijf te weinig gestelde vragen over een leven lang leren.

logo-nsvp-alleen-puntjes

Reacties

reacties